Wyklejanka sensoryczna

 

Mieszko to bardzo wymagający chłopiec, który nie uwierzy jak nie dotknie i nie posmakuje. No i bardzo dobrze, bo już mądrzejsi niż ja zauważyli, że dziecko postrzega swój świat po przez pięć zmysłów: smak, dotyk, węch, słuch i wzrok. 


 

Ćwiczenia sensoryczne mają ułatwić dziecku rozpoznawanie i rozróżnianie rozmiarów, kształtów, kolorów, różnych faktur, ciężaru, smaku, temperatury, wydawanego przez nie dźwięku, pomóc w szeregowaniu, tworzeniu par, grup. 

 

Dodatkowo niektóre ćwiczenia sensoryczne rozwijają także małą motorykę są wykorzystywane w terapii ręki i przygotowują do pisania w późniejszym czasie. 

 




Takich działań nie mogło zabraknąć podczas naszych domowych zabaw. Rozwijanie zmysłów jest dla nas bardzo ważne, dlatego całkiem niedawno zdecydowałam się na przygotowanie serii zabaw, które miały za zadanie rozwijanie zmysłów. Można je zobaczyć na poniższym filmiku. Wśród nich m.in. 

 

- zapachowe memory

- dotykowa zgadula 

- dźwiękowe pary 

- kubeczki smakowe  



 

Jesienne dłuższe wieczory skłoniły nas także do plastycznych działań opartych na małej motoryce, poczuciu estetyki, wytworzenia polaryzacji uwagi i dobrej zabawy w rodzinnym gronie. (Przynajmniej dzieci bawią się dobrze, bo ja to głownie lecę z odkurzaczem jak tylko skończą swoje wyklejanki). I właśnie o wyklejanki tu chodzi! 

 

Zainspirowane październikowym lasem i smakiem dyni. Wyklejanki z naturalnych ziaren (fasola, soczewica, ciecierzyca) a także makaron. Tak prezentują się nasze domowe dzieła. 



 

Potrzeby wyłącznie szablon (te projektowane przeze mnie. Udostępniam je w formie PDF u dołu strony), nożyk do papieru, karton lub tektura i klej wikolowy.

 

Tekturę zginamy na pół. Z jednej części – za pomocą nożyka - wycinamy szablon według wzoru. Drugą podklejamy pod spód. Powstałe okienka smarujemy klejem. Dziecko wykleja ziarenkami wskazaną powierzchnię. 

 

2-3 latki (prawdopodobnie) będą nasypywać ziarenka w luki. Więc warto zadbać o odpowiednie narzędzie do nabierania materiałów. 

4-6 latki (powinny) wykonać zadanie dokładniej. Układać większe ziarenka pojedynczo tworząc kompozycje rytmiczne (jedno ziarenko przy drugim) mogą też tworzyć własne mozaiki. Wtedy mogą pracować wyłącznie ręką bez pomocy dodatkowych narzędzi do nabierania. 




SZABLONY DO POBRANIA 


Komentarze